//super awesome !
sweet owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Friends Stuff

"I love my life . no matter it is good or bad . cause I know , god is always with me"


Bigfoots!



Twitter!

Nuffnang!




Tips untuk melupakan si dia



Sibukkan diri dengan aktiviti berfaedah
Anda boleh melupakan kenangan-kenangan lama dengan si dia dengan menyibukkan diri anda dengan pelbagai aktiviti . Bersedialah untuk berkorban demi kejayaan . Bersedialah untuk melaksanakan tugasan dan tanggungjawab baru . Kesibukan akan menyebabkan anda perlahan-lahan dapat melupakan kenangan lalu .

Elakkan diri daripada bersendirian
Perasaan sayang yang mendalam dan keterlaluan mungkin sukar untuk dibuang dalam masa yang singkat . Untuk itu , elakkan diri anda daripada bersendirian . Carilah orang untuk berbicara dan suatu masa nanti anda akan menemui nilai-nilai tertentu dalam diri orang-orang yang bertemu dengan anda . Dan nilai-nilai itu akan mengubati luka akibat kesan kekecewaan , sakit hati yang telah diperkuatkan oleh kasih sayang anda terhadap orang yang ingin anda lupai .

Elakkan persoalan yang berkaitan orang yang ingin dilupai
Ada sesetengah orang , apabila kecewa dengan seseorang , dia akan pergi menjauhkan diri daripada orang ramai atau daripada kawan-kawan . Dalam sesetengah kes , ini mungkin berkesan sekiranya tujuan dia untuk mengelakkan daripada dikaitkan dengan soalan-soalan berkaitan dengan orang yang ingin dilupai .

Pulangkan atau buang segala barangan yang mengandungi nilai perasaan
Kadangkala anda melupakan seseorang bukan kerana anda benci lantaran perasaan kecewa anda terhadap seseorang itu , tetapi kerana masih ada nilai perasaan dalam kenangan tertentu yang ingin anda lupakan . Nilai-nilai inilah yang menjana perasaan sedih dan murung dalam hidup anda . Sesetengah orang mengambil langkah pantas dengan memadamkan semua benda yang boleh mengembalikan ingatan atau kenangan terhadap orang yang ingin dilupai . Cenderamata , hadiah , surat atau foto dibuang atau dibakar . Perasaan berat hati dilawan dan ditentang demi kebahagiaan pada kemudian hari .

Mulakan kehidupan baru , lupakan titik kepiluan lalu
Bagaimana sekiranya anda rasa ada sesuatu yang perlu anda beritahu kepada dia . Salah faham tertentu , fitnah dan sebagainya ? Kadangkala tidak semua keadaan memihak kepada kita . Cara terbaik ialah memulakan kehidupan baru tanpa si dia . Sebarang penganiayaan yang berlaku ke atas diri kita biarlah ditetapkan dengan kasih sayang dan keadilan Tuhan. Tidak semua perkara boleh diselesaikan dengan mudah di dunia ini . Apa pun teruskan kehidupan baru . Tanam azam dan matlamat . Carilah tujuan asal kehidupan kita . Apabila kita menemui tujuan sebenar kehidupan kita di muka bumi , maka bukan sahaja perasaan sakit hati atau kecewa terhadap orang yang ingin kita lupai akan hilang , malah masalah-masalah berkaitan perasaan yang lain juga mungkin akan sembuh secara semula jadi .

Wujudkan matlamat akhirat
Inilah keajaiban yang ada di muka bumi . Semakin kita cuba berusaha memperbaiki diri dan mencari keredhaan Allah , maka semakin luka di dalam jiwa kita akan sembuh . Semakin cerah sinar kebahagiaan dan harapan terhadap diri kita . Cinta , perasaan dan hubungan sesama manusia mungkin topik yang menarik untuk dibicarakan sehingga dijadikan ilham untuk menulis lirik lagu , novel dan skrip drama kerana ia merupakan perkara lumrah dalam kehidupan manusia . Namun , apabila kita menemui tujuan asal kita wujud di muka bumi ini , maka , perasaan kebahagiaan akan mula melindungi jiwa kita . Tetapkan satu matlamat berupa ganjaran akhirat, maka kita akan kebal daripada sebarang kekecewaan , kekesalan dan dendam dunia .

Menjadi kekasih Allah
Ini adalah satu langkah yang terbaik untuk mengubati jiwa sebagai seorang hamba . Menerusi langkah ini , kita belajar dan cuba mengenali sifat-sifat Allah . Kita mendekati diri kita kepada Allah . Menghayati kekuasaan dan nikmat yang telah diberikan kepada diri kita . Jangan bersedih , setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya . Kita pasrah dan menyerah diri kepada Allah . Dalam catatan sejarah berkaitan dengan para sahabat , wali dan sufi , terdapat kisah beberapa wali atau kekasih Allah yang sangat-sangat mencintai Allah sehingga tidak ada kasih sayang manusia berupa cinta atau kemewahan atau apa-apa sahaja nikmat dunia yang mampu menandingi perasaan cintanya kepada Allah . Mereka yang mempunyai perasaan cinta sejati kepada Allah ini , hatinya sentiasa tenang dan bahagia . Jika mereka bersedih , maka mereka bersedih kerana dosa mereka terhadap Allah , dan jika mereka menangis , juga kerana Allah , tidur kerana Allah , makan kerana Allah , berbicara kerana Allah , mandi kerana Allah , berjalan kerana Allah dan segala-galanya kerana Allah . Manusia seperti ini mengabaikan kemewahan dan kegemilangan dunia demi mencari keredhaan Allah .

Sincerely,